Kraków Airport im. Jana Pawła II

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II jest drugim co do wielkości i liczby odprawianych pasażerów portem w Polsce. Znajduje się on 11 km od centrum Krakowa i położony jest blisko lotniczej bazy wojskowej Balice.

Lotnisko w Krakowie jest portem klasy 4D z podejściem precyzyjnym klasy I, posiada światła osi drogi startowej.

Pierwsze loty z Krakowa odbywały się w 1923 roku z lotniska Kraków-Rakowice-Czyżyny, powstałe w 1912 roku z powodu rozwinięcia się lotnictwa Austro-Węgier. W 1917 roku lotnisko było jednym z etapów trasy między Wiedniem, Kijowem i Odessą, przeznaczoną dla pocztowej linii lotniczej. Tutaj też założono pierwszą w Polsce jednostkę bojową – 1 Eskadrę oraz Niższą Szkołę Pilotów. W 1923 roku otwarto Cywilną Stację Lotniczą Kraków, która stała się drugim co do wielkości lotniskiem w Polsce. W 1938 roku rozpoczęto loty międzynarodowe na trasie Warszawa – Kraków – Budapeszt.

Wybuch II Wojny Światowej spowodował przejęcie lotniska przez Niemców. Po wojnie lotnisko zaczęło tracić na znaczeniu, gdyż w jego otoczeniu rozpoczęto stawiać nowe zabudowania utrudniające jego rozbudowę. I tak w latach 50-tych postawiono Hutę im. Lenina wraz z dzielnicą Nowa Huta. Rok 1953 był rokiem stopniowej likwidacji i przenoszenia lotniska, aby w 1963 roku zlikwidować je całkowicie. Obecnie najstarsza część lotniska wpisana jest do Rejestru Zabytków.

Kraków Airport im. Jana Pawła II

W 1995 roku lotnisku nadano imię Jana Pawła II. Związane to było z częstymi odwiedzinami papieża w Balicach w trakcie jego pielgrzymek do Polski.

W 1998 roku potwierdzono, że krakowskie pasy startowe, pomimo krótszego rozbiegu, są w stanie przyjąć samolot klasy Jumbo Jet, kiedy 22 kwietnia na lotnisku wylądował izraelski samolot Boening 747-400. Sytuacja potwórzyła się w 2009 roku, kiedy lotnisko przyjęło indyjskiego Jumbo Jeta Boening 747-437.

W 2003 roku władze Krakowa i województwa zdecydowały się na otworzenie drugiego terminala przeznaczonego dla tanich linii lotniczych. Powodem było odrzucenie przez władze lotniska propozycji irlandzkich linii lotniczych Ryanair na utworzenie połączenia. Linie Ryanair prosiły o obniżenie opłat lotniskowych, lecz spotkały się z odmową.

Przed zbudowaniem terminalu dla tańszych przewoźników pojawiły się jednak problemy ze wskazaniem podmiotu odpowiedzialnego za lotnisko. W międzyczasie kilka tańszych linii lotniczych rozpoczęło działalność na lotnisku, przez co dotychczasowi przewoźnicy musieli obniżyć swoje ceny. Rok później do Ryanair dołączyły brytyjskie linie lotnicze easyJet.

Od 2006 roku między centrum Krakowa, a lotniskiem Kraków-Balice kursują szynobusy. Rok później otworzono terminal krajowy z przepustowością 500 tys. pasażerów rocznie oraz wybudowano strażnicę Lotniskowej Straży Pożarnej. W tym samym roku otworzono także międzynarodowy terminal T1 i po raz kolejny zmieniono nazwę lotniska na Kraków Airport im. Jana Pawła II.

Dziś port lotniczy obsługuje połączenia do takich krajów jak Egipt, Bułgaria, Izrael, Portugalia, Grecja, Tunezja, Turcja, Wyspy Brytyjskie, Włochy czy Francja.