Międzynarodowe Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach

Międzynarodowe Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach znany jest obecnie jako Katowice Airport i jest jedynym lotniskiem na terenie województwa śląskiego. Leży około 30 km od Katowic, niedaleko miejscowości Pyrzowice.

Jest to trzeci w Polsce port lotniczy pod względem przepustowości pasażerów, skupiony głównie na tańszych liniach lotniczych. Dwa terminale pasażerskie (strefa Schengen i non-Schengen) pozwalają na obsługę 3,6 mln pasażerów rocznie.

Lotnisko położone jest w miejscu, gdzie w 1940 roku istniało niemieckie lotnisko polowe zbudowane przez żołnierzy Luftwaffe. Posiadało ono trzy bitumiczno-betonowe pasy, szerokie na 50 metrów i długie od 1 do 1,5 km i służyło przeładunkowi materiałów przeznaczonych na front wschodni. Tam też po raz pierwszy testowano niemieckie Messerschmitty 163 Komet – przechwytujące samoloty myśliwskie z silnikiem rakietowym.

Po wycofaniu się z oddziałów niemieckich lotnisko okupowane było przez żołnierzy Armii Czerwonej, którzy na początku lat 50-tych przekazali lotnisko polskim żołnierzom. Wtedy też na lotnisku zaczął stacjonować 39 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego.

6 października 1966 roku lotnisko zostało otwarte dla cywilnego ruchu pasażerskiego. Pierwszym kursem było lot Polskich Linii Lotniczych LOT do Warszawy. Cywilni piloci zaczęli współpracować z wojskowymi kontrolerami lotu.

Dalsze inwestycje w lotnisko spowodowały budowę niewielkiego terminalu pasażerskiego.

W roku 1990 PLL LOT wykonał ostatni lot w kierunku Warszawy, po czym lotnisko Katowice-Pyrzowice przestało przyjmować i wysyłać samoloty z powodów zmiany systemu politycznego w Polsce.

2 lata później, 2 lipca 1992 roku, PLL LOT wznowił loty do Warszawy, a rok później niemiecka Lufthansa, po 54 latach przerwy, wznowiła loty z katowickiego lotniska do Frankfurtu.

W 1994 roku lotnisko przejmuje zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., a także otwarty zostaje unowocześniony terminal pasażerski.

W 1997 roku otworzono Terminal CARGO, a cztery lata później wydłużono pas startowy o 420 metrów. Dziś liczy ona 2,8 km.

W 2004 roku rozpoczęto współpracę z węgierskimi tanimi liniami lotniczymi Wizz Air i w dalszym ciągu rozbudowano terminal pasażerski do powierzchni 7 600 m2, zwiększając tym samym przepustowość pasażerów do 1,7 mln rocznie.

Wejście Polski do Unii Europejskiej spowodowało wzrost liczby pasażerów oraz pojawienie się większej liczby tańszych przewoźników. Aby usprawnić nie tylko obsługę pasażerów, ale i sam dojazd do lotniska, zdecydowano się na rozbudowę drogi ekspresowej S1.

W 2007 roku otworzono Terminal B, co daje roczną przepustowość 3,6 mln pasażerów. W planach jest budowa trzeciego terminalu.

Terminal A zajmuje się lotami do strefy non-Schengen m.in. Birmingham, Bristol, Dublin, Cork, Liverpool, Londyn, Kijów, obsługiwany jest przez tanich przewoźników jak Wizz Air, Wizz Air Ukraine, Ryanair.

Terminal B zajmuje się lotami do strefy Schengen, m.in. Frankfurt, Dusseldorf, Monachium, Turyn, Warszawa, Gdańsk, Rzeszów, Barcelona, Dortmund, Eindhoven czy Oslo, obsługiwany jest przez przewoźników jak Lufthansa, LOT, OLT Jet Air i Wizz Air.